Cosmin Calugar - Profi

Cosmin Calugar

Cosmin Calugar este directorul de expansiune al reteleo Profi, avand o experienta in management de peste zece ani. Pe vremea cand era in facultatea, impreuna cu cativa colegi au facut o agentie imobiliara in club, proiect care l-

au abandonat dupa absolvire. Cosmin Calugar s-a angajat ca repreentatn de vanzari pentri Nissan, apoi a urmat sa preia functia de manager zonal de vanzari pentri marci ca Rover, Land Rover si BMW. Urmatorul pas in cariera lui Cosmin Calugar a fost cand a fost ales sa preia managagementul grupului de firme detinut de Portico Inverstments in Romania.

 

Articole din presa:

 

Românul care a deschis 45 de magazine noi în 2012

Din decembrie 2011, Cosmin Călugăr este director de expansiune al reţelei Profi, având o experienţă de peste 10 ani în managementul de proprietăţi, dezvoltări de retail, combinată cu practica de antreprenoriat.
Pe vremea studenţiei, împreună cu câţiva prieteni, a făcut o agenţie imobiliară în Cluj, un proiect pe care l-a abandonat la absolvirea studiilor. S-a ocupat o vreme de administrarea unor proprietăţi a unor foşti clienţi, iar în 1999 s-a angajat ca reprezentant de vânzări pentru Nissan. A preluat apoi funcţia de manager zonal de vânzări pentru mărci ca Rover, Land Rover şi BMW, dobândind experienţă în cadrul unei companii conduse cu rigoare germană. S-a întors apoi (2004-2006) iar la domeniul imobiliar, fiind consultant pentru mai mulţi retaileri, între care Kaufland şi Plus Discount. Următorul pas a fost preluarea managementului grupului de firme deţinut de Portico Investments în România, un fond de investiţii din SUA specializat în dezvoltări de proiecte în retail.
La finalul lui 2011 a schimbat rolul cu cel de angajat al Profi, când a preluat dezvoltarea noului concept de greenfield. De la începutul anului trecut se ocupă de întreaga activitate legată de expansiune. Departamentul pe care îl coordonează cuprinde 18 persoane, dintre care 12-13 lucrează în mentenanţă şi domeniul tehnic. Cu ochiul liber se pot vedea rezultatele departamentului pe care îl coordonează: „Am deschis anul trecut 45 de magazine noi în loc de 35, câte erau planificate la începutul anului", afirmă Cosmin Călugăr, care spune că primeşte „des" oferte de job-uri. Şi se aşteaptă ca în 2013 situaţia să se repete.

Businessmagazine - 2013

 

 

Dilema comercianţilor: profit sau trafic?

Deşi consumul a continuat să scadă, reţelele de magazine nu dau semne că şi-ar opri expansiunea. Numai anul trecut s-au deschis 227 de noi magazine alimentare, numărul total depăşind pragul de 1.000 de spaţii în formatele moderne de comerţ. Mai mult, primele semnele arată că vor păstra ritmul şi în acest an.
MAGAZINE MAI MICI, PROPTITE PRIN COTLOANE SAU DIMPOTRIVĂ, pe bulevarde, soluţii de franciză, achiziţii, felurite parteneriate. Retailerii nu numai că nu se plictisesc, dar caută metode variate prin care să muşte o felie cât mai consistentă din piaţa comerţului cu bunuri de larg consum, evaluată la 16 miliarde de euro anual. „Reţelele de comerţ modern au pus un accent deosebit pe strategia de dezvoltare multi-format, în special prin lansarea de formate mai mici de magazine, adresate comerţului de proximitate„, spune Adrian Comăneci, manager în cadrul Contrast Management-Consulting (CMC). El face referire în special la formatele Shop & Go (Mega Image) şi Carrefour Express, dar şi la reţeaua La Doi Paşi lansată de Metro.
IN CADRUL ACESTEI STRATEGII ORIENTATE CĂTRE EXTINDEREA ÎN COMERŢUL DE PROXIMITATE SE POT OBSERVA MAI MULTE VARIANTE, arată Comăneci. Pe de o parte, extinderea prin modele de tip franciză permit o investiţie financiară mai redusă din partea comercianţilor şi o implicare mai scăzută în operarea magazinelor, cum e cazul Shop & Go. Pe de altă parte, s-au dezvoltat parteneriate între reţele internaţionale şi antreprenori locali, cum este cazul colaborării dintre Carrefour şi Angst; unde reţeaua franceză şi-a asigurat desfacerea propriilor produse prin magazinele Angst. Şi, chiar dacă anul trecut a părut mai liniştit decât alţii, reţele locale de comerţ au fost preluate de competitori, aşa cum a făcut de pildă Profi în Sibiu şi Cluj.
O altă schimbare de strategie importantă este abandonarea, pur şi simplu, a luptei. Comercianţi care s-au confruntat cu probleme de profitabilitate şi cash-flow fie au închis operaţiunile (Mic.ro, Minimax şi Interex), fie au vândut (preluarea Real de către Auchan).Multe noutăţi în strategie are Profi. Una dintre direcţiile pe care vrea să le exploateze este zona rurală, evitată până acum de retaileri. Lanţul de supermarketuri va lansa în mai un alt format de magazin, Profi Village, în comune cu peste 4.000 de locuitori, unde „sortimentaţia va fi un pic diferită faţă de spaţiile din oraşe„, spune Cosmin Călugăr, director de expansiune al Profi. El dă drept exemplu cizmele de cauciuc sau uneltele de grădinărit.
Reţeaua a încheiat anul trecut cu 149 de magazine, iar la începutul lui 2013 a deschis, în Bucureşti, un spaţiu de sine stătător, făcut pe standarde proprii, spune Călugăr. Profi a mai deschis anul trecut alte două spaţii stand-alone, iar investiţia retailerului în spaţiul din Bucureşti a fost de 300.000 de euro, sumă ce a inclus echipamentele specifice, fără fondul de marfă. Investiţia în ridicarea magazinului aparţine dezvoltatorului şi se plasează în jurul a un milion de euro. Planurile lanţului de magazine pentru anul trecut vizau creşterea numărului de spaţii cu 35, însă au plusat până la 45. Suma totală a investiţiilor a ajuns anul trecut la 15 milioane de euro, iar în 2013 Profi vrea să menţină ritmul. „Vrem să deschidem şi anul acesta 45 de magazine„, spune Călugăr.
În rândul noutăţilor de strategie Adrian Comăneci menţionează recenta iniţiativă a Mega Image de a deschide un Concept Store în zona Piaţa Gemeni din Capitală. Dincolo de capitalul de imagine obţinut de Mega Image, „miza este una mult mai interesantă şi anume testarea unui format de magazin care funcţionează pe modelul Shop-in-Shop„, punctează reprezentantul CMC. Noul magazin reuneşte sub numele său şi în acelaşi loc o serie de parteneri independenţi precum Fru Fru, La Strada (îngheţată), Al Melook (dulciuri orientale), Dopo Poco (pizza), Chateau Blanc (brutărie franţuzească), Livada cu ceai (ceai şi cafea vrac), Ana Pan (prăjituri proaspete) şi Chocolat (biscuiţi şi prăjituri).
Prin această strategie Mega Image utilizează oferta şi branding-ul acestor parteneri pentru a atrage noi categorii de clienţi şi pentru a furniza o ofertă îmbunătăţită. „Este un test„, spunea Xavier Piesvaux, directorul general al Mega Image România, cu ocazia deschiderii magazinului. Reţeaua nu mai are astfel de magazine în lume, aşa că evoluţia noului concept va fi evaluată din toate unghiurile înainte de a face orice fel de anunţuri în privinţa planurilor viitoare. „Este un pas interesant, care ar putea deschide drumul Mega Image către un nou model de colaborare şi către noi formate de magazine decât cele cu care ne-am obişnuit până acum.„
ANUL TRECUT RETAILERII MODERNI DIN SFERA ALIMENTARĂ AU DESCHIS 227 DE NOI MAGAZINE, numărul total ajungând la 1.057 de spaţii, conform informaţiilor Contrast Management-Consulting. În acest context, nu este de mirare că felia adjudecată de comercianţii moderni a crescut permanent, ajungând în august 2012 la 51%, conform informaţiilor GfK. Cea mai spectaculoasă evoluţie au avut-o supermarketurile, care au ajuns să deţină 16% din întregul vânzărilor alimentare, cu trei procente mai mult faţă de 2011.
„În prima jumătate a anului 2012 în România existau aproximativ 84 mp de spaţiu de retail modern la 1.000 de locuitori„, spune Comăneci, care precizează că această valoare este de patru ori mai mică decât media spaţiului de retail modern existent în Polonia, Ungaria, Cehia, Austria sau Germania. În aceste ţări, în 2012 media spaţiului de retail modern era de de 326 mp la mia de locuitori. În opinia lui Comăneci, condiţiile actuale din România permit dezvoltarea în continuare de spaţii de retail FMCG moderne. Iar reţelele aflate în plin avânt confirmă aceste planuri.
Sorana Georgia, CEO al Billa România, spune că „în 2013 vom continua planurile de dezvoltare, ceea ce va reprezenta pentru Billa România o extindere a reţelei înîntreaga ţară„. La finalul anului trecut Billa ajunsese la 70 de magazine, iar în 2013 a inaugurat deja un spaţiu, Georgia spune că „ne dorim să continuăm în ritm susţinut„, iar „planurile de dezvoltare vor continua şi pe par-cursul aniilor viitori„. Sorana Georgia se aşteaptă ca 2013 să fie un an bun din punct de vedere al evoluţiei cifrei de afaceri „în ciuda provocărilor care, fără îndoială,
vor veni„.
Optica nu este diferită nici din perspectiva altor comercianţi - cel puţin în cazul celor care sunt calaţi pe extindere. În acest moment, „oportunitatea este expansiunea, căci în România încă sunt zone fără comerţ modern. Dificultatea constă în fragilitatea economiei şi indicele scăzut de încredere a populaţiei„, spune Andreea Mihai, director de marketing la Carrefour România, care se aşteaptă ca expansiunea să continue pe toate formatele de retail modern. Cât priveşte ponderea deţinută de reţelele moderne de comerţ, „ritmul de creştere pe an poate fi între 0,5-1,5%, în funcţie de expansiunea reţelelor„.
UNA PESTE ALTA, REŢELELE AU PREFERAT ÎN ULTIMII ANI SĂ DESCHIDĂ SPAŢII MAI MICI DEC T ÎN ANII DIN PERIOADA DE CREŞTERE ECONOMICĂ. Decizia a venit deopotrivă ca răspuns atât la schimbările în comportamentul de cumpărare (nevoia de proximitate şi confort), cât şi la preţurile ridicate din domeniul imobiliar şi cel al construcţiilor, crede Comăneci. Un exemplu este retailerul francez Auchan, care avea până anul trecut magazine cu o suprafaţă medie de peste 10.000 de metri pătraţi, iar în 2012 a lansat Auchan City, un magazin de 5.000 de metri pătraţi cu focalizare pe zona alimentară. La rândul său, Cora a deschis două hipermarketuri de dimensiuni mai mici decât primele unităţi inaugurate în România. „Billa s-a axat pe noi formate de magazine, mai mici, dar care oferă exact produsele necesare consumului zilnic„, subliniază şi Sorana Georgia tendinţa. Un punct de „cotitură„ pentru comercianţi în 2013 ar fi găsirea unui echilibru între investiţiile realizate atât în 2012, cât şi în 2013 pentru extindere şi consumul care acum stagnează.
Ca zonă de interes pentru investiţii, Capitala se menţine în topul preferinţelor, „având în continuare un deficit important din punct de vedere al spaţiului de retail modern şi, în acelaşi timp, cea mai mare piaţă de desfacere„, declară Comăneci. El se aşteaptă ca şi anul acesta să aibă loc mişcări de tip M&A, fie prin achiziţia unor reţele mai mici/regionale, fie prin transferul de magazine între operatorii deja existenţi în piaţă. „Orice nouă intrare de succes se va putea face doar prin achiziţia unui jucător care are deja o masă critică pe piaţa românească şi aici vorbim de primii cinci sau şase„, conchide Comăneci.

Businessmagzine - 2013

 

 

Profi va investi circa 18 mil. euro în acest an în extinderea reţelei de magazine

Retailerul Profi a bugetat investiţii de aproximativ 18 milioane de euro pentru extinderea reţelei în 2013, vizând atât deschideri noi, cât şi achiziţia unor reţele locale de magazine, cum a fost Alcomsib Sibiu în 2012.
"Vom continua să închiriem spaţii în centre comerciale şi în clădiri rezidenţiale, dar în viitor vom acorda mai multă atenţie închirierii unor spaţii de acest tip, precum şi construirii unor magazine proprii. De asemenea, pentru viitorul foarte apropiat luăm în calcul şi preluarea unor reţele locale, ca şi în cazul Alcomsib, în 2012", a declarat Cosmin Calugăr, directorul de expansiune al companiei Profi Rom Food, care operează magazinele.
În 2013, Profi vrea să deschidă 45 de magazine, atât în format standard, cât şi în micile formate - City pentru zone urbane şi Loco pentru cele rurale. Primele magazine City din acest an vor fi deschise în Bucureşti şi Cluj.
Deschiderile din sudul şi estul ţării vor fi susţinute şi de inaugurarea unui nou depozit logistic la Ploieşti, în primăvară.
Miercuri, Profi a deschis un magazin pe Calea Văcăreşti din Bucureşti, a 23-a unitate a reţelei din Capitală şi a 150-a la nivel naţional.
În ceea ce priveşte cifra de afaceri, reprezentanţii Profi au arătat că aceasta a crescut uşor în 2012 şi va continua trendul ascendent în acest an. Retailerul a încheiat anul 2011 cu o cifră de afaceri de 214,5 milioane de euro, cu 29% mai mult decât în 2010.
Profi este deţinut de fondul de investiţii Enterprise Investors.

ZiarulFinanciar - 2013

 

 

Billa preia trei foste spatii ale retelei SPAR

Reteaua Billa, cel mai mare jucator pe piata locala a supermarketurilor, a inchiriat de la fondul de investitii Morava trei spatii din care a iesit recent retailerul intrat in insolventa SPAR.
"Am inchiriat retailerului Billa trei spatii, in orasele Hateg, Resita si Arad, in care anterior au functionat supermarketuri SPAR. In Resita si Arad magazinele Billa vor fi inaugurate anul viitor", a declarat Cosmin Calugar, directorul de expansiune si vanzari al dezvoltatorului imobiliar Morava, detinut de fondul de investitii Portico Investments.
Morava a fost pana in 2008 principalul partener de extindere al retelei locale SPAR, operate prin licenta de compania SPAR SRL din Arad. Dupa intrarea in insolventa in luna august a acestui an, operatorul si-a redus la jumatate numarul de magazine si a ramas cu 10 unitati.
Billa a anuntat ca va inaugura joi trei unitati, in orasele Piatra Neamt, Bistrita si Hateg, ultima din acestea fiind amplasata intr-un spatiu al Morava. Magazinele au suprafete de vanzare cuprinse intre 700 si 1.000 de metri patrati.
Reteaua ajunge astfel, la finele saptamanii, la un numar de 43 de supermarketuri operationale, dintre care 9 au fost deschise in acest an prin investitii estimate la 10-20 mil. euro. Billa a mizat in ultimul an pe un format de supermarketuri cu o suprafata mai mica cu aproape 50% fata de media retelei din 2008, deschizand unitati cu suprafete de vanzare de maxim 1.000 de metri patrati.
Retailerul face parte din grupul german Rewe, al doilea mare jucator din comertul alimentar local, dupa valoarea afacerilor, care opereaza la nivel local si magazinele Penny Market si Selgros Cash & Carry.
Anul trecut reteaua de supermarketuri a realizat vanzari de 1.192 mil. lei (323,7 mil. euro), in crestere cu 11% fata de valoarea din 2007, in conditiile expansiunii cu 6 unitati in acest interval.

ZiarulFinanciar - 2009

 

 

Cosmin Calugar, Director Expansiune Profi: "In mai vom deschide primele doua magazine sub brandul Loco"

Profi va deschide primele magazine din mediul rural, sub brandul Loco, in primavara acestui an. „Vom intra cu un nou format in zonele rurale, in localitati cu peste 4.000 de locuitori. Primele doua magazine vor fi deschise in luna mai, in Transilvania. Incercam sa le deschidem pana la Sarbatorile de Paste. De ce in Transilvania? Deoarece acolo avem deja un depozit logistic si ne este mai simplu sa incepem in jurul lui expansiunea pe acest format, cu atat mai mult cu cat ponderea marfurilor care vor trece prin depozitul logistic este mai mare decat in cazul altor formate", a declarat Cosmin Calugar, Director de Expansiune Profi Rom Food. Sortimentatia retelei Loco va fi diferita fata de cea din magazinele de la oras. Ea va include cu preponderenta produse de baza, dar si bunuri utilizate preponderant in mediul rural (in special pe segmentul non food), urmand a fi dimensionata la o suprafata totala medie de circa 450 de mp (depozit si suprafata de vanzare). PROFI va inaugura 45 de magazine in 2013, atat in format standard, cat si in formatele mici, de pana la 200 metri patrati, lansand retelele City - pentru zone urbane si Loco -pentru cele rurale. Din primavara, atat in capitala cat si in Cluj vor aparea magazine City.

modernbuyer - 2013

 

 

Profi intra si in sate. Reteaua deschide 45 de magazine in 2013, cu 18 mil. euro

Lantul de retail Profi a deschis miercuri un nou magazin in Bucuresti, reteaua locala ajungand astfel la 150 de unitati. In acest an compania isi propune sa inaugureze 45 de magazine, dintre care cateva si in mediul rural, pentru care a alocat un buget de 18 milioane de euro.

Noul magazin este al 23-lea din Capitala si se afla pe Calea Vacaresti, in apropiere de statia de metrou Timpuri Noi. Cu o suprafata de 450 de metri patrati, este primul amenajat �fara restrangeri de spatii�, dupa cum spun oficialii companiei, pentru ca a fost construit de un dezvoltator imobiliar la cererea Profi.

�Acest proiect 'stand alone' este construit in intregime dupa specificatiile noastre, adaptand conditiile standard la constrangerile terenului pe care a fost proiectat. Vom continua sa inchiriem spatii in centre comerciale si in cladiri rezidentiale, dar in viitor vom acorda mai multa atentie inchirierii unor spatii de acest tip, precum si construirii unor magazine proprii. De asemenea, pentru viitorul foarte apropiat, luam in calcul si preluarea unor retele locale, ca si in cazul Alcomsib, in 2012�, a declarat Cosmin Calugar, directorul de expansiune al Profi Rom Food.

Pentru noul magazin din Bucuresti, Profi a incheiat un parteneriat cu o farmacie, care va inchiria un spatiu in interiorul unitatii. Oficialii retelei au spus ca si in tara dezvolta astfel de parteneriate, cu producatori locali, branduri de cosmetice, agentii de turism, retele de telefonie, marochinarii etc.

Politica de extindere a companiei a inclus, pe langa preluarea de spatii goale, propuneri de inchirieri. Cosmin Calugar a spus ca au transformat inclusiv restaurante cunoscute in magazine, la Cluj si la Braila.

In 2013, compania va deschide 45 de unitati, atat in format standard, cat si in micile formate City (pentru zone urbane) si Loco (pentru cele rurale). Din primavara, in Capitala si in Cluj vor aparea magazine City, care vor avea o suprafata standard, de 200 metri patrati.

Magazinele destinate zonelor rurale vor avea in oferta o sortimentatie diferita si produse necesare vietii de zi cu zi de la tara, precum cizme de cauciuc, lopeti etc. Primele unitati de acest tip vor fi deschise in luna mai Transilvania, potrivit lui Cosmin Calugar, care nu a oferit mai multe detalii legate de acest subiect, in afara de faptul ca vor avea o suprafata de 450 de metri patrati.

In primul trimestru, vor fi deschise 12 magazine, dintre care 2 in bucuresti, 2 in Bacau si 2 in Cluj.

Un al doilea centru logistic va fi deschis la Ploiesti, pentru a imbunatati magazinelor din partea aceasta a tarii.
Vanzarile companiei si-au mentinut trendul pozitiv in 2012, la fel ca si in 2011, cifra de afaceri pe anul trecut urmand sa fie data publicitatii peste 6 saptamani.

In Bucuresti, piata ince sa devina atipica, spun reprezentantii Profi. Clientul dedica tot mai putin timp cumparaturilor, acordand o atentie tot mai mare magazinelor de proximitate. �Am vazut asta la competitorii nostri directi, dar si in vanzarile hipermarketurilor in weekend, care sunt in scadere�, a spus Cosmin Calugar.

dailybusiness - 2013

 

 

Cati bani au incasat de la stat mosierii Romaniei, ce surprize aduce patronilor «biblia» insolventelor si povestea romanului care a deschis 45 de magazine in 2012

In fiecare dimineata citim toate site-urile romanesti si straine si strangem stirile de top de la Bloomberg la Ziarul Financiar, pentru cel mai bun update. Urmareste Incont.ro pe site sau pe Facebook. Transmitem informatiile care fac toti banii. Powered by StirileProTV.
Alpine lasa sosele, cai ferate si spatii de birouri neterminate in Romania

Compania de drumuri a reziliat doua contracte de aproape 130 mil. euro cu firma austriaca Alpine, intrata in faliment. Grupul belgian Atenor a intrerupt la randul sau un contract de 15 mil. euro pentru constructia unui proiect de birouri de catre Alpine. Compania Al­pine, la care actionar majoritar este grupul spaniol FCC, are afaceri de 3,6 mld. euro la nivel international si a cerut falimentul la sfarsitul lunii iunie in Austria, pentru ca nu mai facea fata datoriilor, scrieZiarul Financiar. „Falimentul Alpine reprezinta un mare soc pentru industria austriaca a constructiilor, iar impactul general pe care il va avea, in special asupra furnizorilor si subcontractorilor sai, ramane de vazut. Pentru multe din proiectele Alpine exista o sansa destul de mare ca acestea sa fie asumate si continuate de alte companii de constructii", a spus ieri Arnulf Gressel, consilierul comercial al Ambasadei Austriei, pentru ZF.
Cati bani au incasat de la stat mosierii Romaniei
Culita Tarata, latifundiarul din Insula Marea a Brailei a incasat de la stat si din fonduri comunitare pentru campania agricola de anul trecut peste 42 de milioane de lei. Este cea mai mare suma acorda anul trecut ca sprijin financiar pe suprafata, noteaza www.economica.net. Culita Tarata, proprietarul din Insula Marea Brailei, a incasat prin firma sa SC TCE 3 BRAZI SRL, in campania de sprijin pe suprafata 2012, peste 42 de milioane de lei, cel mai mult dintre toti proprietarii de teren din Romania, potrivit unui clasament realizat de Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura (APIA). TCE 3 Brazi exploateaza in Braila in jur de 55.600 de hectare si a avut anul trecut, potrivit datelor Ministerului de Finante, anul trecut afaceri de peste 461 milioane de lei, cu 14,6% mai mult fata de anul anterior. Profitul net al companiei a fost de 80,7 milioane de lei.
Ce surprize aduce patronilor «biblia» insolventelor

In septembrie, Codul insolventei ar putea ajunge pe masa Guvernului, iar specialistii spera ca pana la finele acestui an sa intre deja in vigoare. Apar modificari semnificative, majoritatea orientate inspre limitarea posibilitatilor ca insolventa sa fie utilizata abuziv. O alta parte vizeaza egalizarea drepturilor creditorilor cu cele ale debitorilor, potrivit www.capital.ro. Actul va contine tot ceea ce inseamna proceduri de insolventa si preinsolventa, inclusiv legea falimentului bancilor, a societatilor de asigurari, precum si reglementarea insolventei transfrontaliere. O noutate absoluta o constituie reglementarea insolventei grupurilor de firme sau a holdingurilor.
Romanul care a deschis 45 de magazine noi in 2012

Din decembrie 2011, Cosmin Calugar este director de expansiune al retelei Profi, avand o experienta de peste 10 ani in managementul de proprietati, dezvoltari de retail, combinata cu practica de antreprenoriat. Pe vremea studentiei, impreuna cu cativa prieteni, a facut o agentie imobiliara in Cluj, un proiect pe care l-a abandonat la absolvirea studiilor. S-a ocupat o vreme de administrarea unor proprietati a unor fosti clienti, iar in 1999 s-a angajat ca reprezentant de vanzari pentru Nissan. A preluat apoi functia de manager zonal de vanzari pentru marci ca Rover, Land Rover si BMW, dobandind experienta in cadrul unei companii conduse cu rigoare germana. La finalul lui 2011 a schimbat rolul cu cel de angajat al Profi, cand a preluat dezvoltarea noului concept de greenfield. De la inceputul anului trecut se ocupa de intreaga activitate legata de expansiune, scrie Business Magazin.
Antreprenor din Centrul Istoric: Romanii sunt precauti cu bugetul, nu ramane nimic in farfurii

La cinci ani de la declansarea crizei, romanii tin cu dintii de bugete si nu mai fac excese. Andrei Iusut, care detine doua restaurante in Centrul Vechi, spune ca in 2013 romanii au taiat din sumele alocate iesirilor in oras si comanda strict ce urmeaza sa consume. Andrei Iusut a deschis restaurantul cu specific turcesc Divan in anul 2010, cu un buget de 400.000 euro, iar in 2012 a inaugurant restaurantul grecesc Meze Taverna, printr-o investitie de 270.000 euro. Ambele restaurante sunt situate in Centrul Vechi din Capitala. El sustine ca in ultima perioada resimte o scadere a bugetelor alocate de romani la iesirile in oras si pune aceasta tendinta pe seama precautiei. "La restaurante vin mai multi oameni in acest an, insa consuma mai putin. Cert este ca sunt foarte precauti si cantaresc cu mare grija ceea ce comanda. Nu mai este disponibilitatea care era inainte, cand se comanda mult, se cereau deseori si sampanii scumpe. Acum, romanii sunt mult mai rezervati, isi evalueaza foarte atent bugetul, comanda strict si nu mai ramane nimic in farfurii", a explicat Andrei Iusut, pentru www.wall-street.ro.
Vanzari in stagnare pentru Apple, desi a inregistrat recorduri cu iPhone. Compania ar putea acoperi de opt ori datoria orasului Detroit
Apple publica o cifra de vanzari nesperata pentru smartphone-urile sale, ajungand la economii ce ar putea salva de cateva ori situatia falimentara din Detroit. Numarul iPhone-urilor vandute a depasit orice asteptari de pe Wall Street, scrieNew York Times. Cele mai multe dispozitive au fost vandute in Statele Unite, lucru care a compensat pentru alte piete importante de peste hotare, cum ar fi China. Compania a livrat 31,2 milioane de iPhone-uri, fata de 26 de milioane, cate vindea in aceeasi perioada, anul trecut. Este vorba de un record pentru trimestrul al treilea de la Apple. Firma a anuntat ca are in prezent 146,6 miliarde de dolari in bani cash si alte valori de pe piata, suma mai mult decat suficienta pentru plata datoriei de 18,5 miliarde de dolari a orasului Detroit, care si-a declarat de curand falimentul.
Marile banci ar putea fi responsabile de urcarea pretului la materiile prime
Scumpirea materiilor prime este pusa de unii pe seama interventiei pe piata a marilor jucatori din segmentul bancar, scrie CNN Money. De la petrol la electricitate si metale, bancile si fondurile de investitii importante detin in prezent o parte considerabila din resursele naturale ale omenirii. Faptul ca bancile pot detine si proprietati fizice, nu doar bunuri de natura financiara, este un fenomen relativ nou. In 2003, Rezerva Federala a decis ca o astfel de miscare nu este una riscanta pentru piata, insa criticii au acum o alta parere. "Aceste activitati ameninta sa submineze obiectivele politice fundamentale de la baza principiului separarii bancilor de activitatile de comert", e de parere Saule Omarova, profesor de drept la Universitatea din Carolina de Nord. Senatul american conduce in prezent o ancheta prin care vrea sa determine impactul sistemului bancar asupra pietei de materii prime.
Swatch anunta cea mai mica rata de vanzari din ultimii patru ani

Swatch, unul dintre producatorii de talie mondiala de ceasuri, intampina probleme in a-si mentine o cifra de vanzari buna, din cauza economiei problematice din China, a doua cea mai mare putere financiara globala, noteaza Wall Street Journal. Grupul elvetian a anuntat marti ca ritmul de crestere al vanzarilor sale este cel mai mic din ultimii patru ani. Unul dintre principalele motive este economia in scadere a Chinei, care are un cuvant greu de spus pe piata bunurilor de lux, dar compania a lasat sa se inteleaga ca ar putea totusi atinge incasari record la sfarsitul anului, daca asteptarile pe care le are de la urmatoarele sase luni se vor adeveri. Swatch, cel mai mare producator de ceasuri din lume, a inregistrat un ritm de crestere al vanzarilor de numai 8,7%, in timp ce anul trecut, in aceeasi perioada, acestea crescusera cu 14%.

Industria miniera incinsa a Chinei se topeste din cauza lipsei de apa

Mina Daliuta, din provincia chineza Shaanxi, este cea mai mare mina subterana de carbune din lume si are nevoie de cateva milioane de litri de apa zilnic, pentru a putea functiona, potrivit Bloomberg. Apa este necesara in procesul de extractie, spalare si procesarea combustibilului, insa rezervele orasului sunt extrem de sarace in acest sens. "Lipsa apei va limita extrem de mult productia. Targeturile de productie de carbune nu pot fi atinse in provincia Shanxi sau Mongolia, avand in vedere resursele limitate", explica Charles Yonts, sef pe cercetare la agentia de brokeraj CLSA, pe pietele din regiunea Asia-Pacific. Industria carbunelui si fabricile de electricitate folosesc aproximativ 17% din apa din China si cele mai multe dintre ele sunt situate in nordul tarii, cunoscuta si drept una din cele mai aride regiuni ale Chinei. In schimb, guvernul ar vrea ca, pana in 2020, industria de extractie a carbunelui sa isi dubleze capacitatea.
Universitatea Craiova, unul dintre cele mai mari motive de disputa de pe Wikipedia

Cercetatorii Taha Yasseri, Anselm Sperri, Mark Graham si Janos Kertesz au masurat de curand care controverse de pe Wikipedia provoaca cele mai inflacarate dispute. Potrivit rezultatelor obtinute de acestia, citate de Washington Post, cele mai multe dezbateri sunt legate de fenomenul fotbalistic. In cazul Spaniei, cinci din primele zece cele mai controversate pagini sunt despre cluburile de fotbal, in timp ce, pentru versiunea romaneasca a site-ului, pagina F.C. Universitatea Craiova ocupa prima pozitie in topul subiectelor fierbinti. Alte teme ce ridica probleme sunt clubul de fotbal Beitar Ierusalim (pentru pagina ebraica), extremismul ungar de dreapta, Iisus, George W. Bush, anarhism si profetul Mohamed, ultimele trei fiind cele mai controversate pagini din versiunea in limba engleza a site-ului.

incont.ro - 2013