Catalina Musat - Metropolitan Life

Catalina Musat

Catalina Musat din 2004 se ocupat de departamentul de resurse umane al Metropolitan Life, compania lider in domeniu asigurarilor. A absolvit Universitatea de Psihologie din cadrul Universitatii din Bucuresti. Primul loc de munca

pentru Catalina Musat a fost ca psiholog dupa terminarea facultatii pentru Tofan Group. Un pas important in cariera Catalinei Musat a fost in anul 2001 cand a fost aleasa pe postul de manager in departamentul de resurse umane din cadrul companiei Inform Lykos.

 

Articole din presa:

 

Psihologul care decide cine lucrează în asigurări şi cine stă acasă

Cătălina Muşat conduce, din 2004, departamentul de resurse umane al Metropolitan Life, compania lider în domeniul asigurărilor garantate (accidente şi îmbolnăviri), fiind responsabilă de dezvoltarea echipei de 180 de angajaţi ai companiei.
Experienţa Cătălinei Muşat în industria asigurărilor a început însă cu mai bine de zece ani în urmă, când s-a angajat ca HR supervisor la AIG Life Asigurări.Muşat a absolvit cursurile Facultăţii de Psihologie, Pedagogie şi Sociologie din cadrul Universităţii din Bucureşti în 1998 şi, la încheierea studiilor universitare şi-a început cariera ca psiholog în cadrul producătorului de anvelope Tofan Grup, funcţie din care coordona, printre altele, testele psihologice pentru angajaţii expuşi la riscuri.
Primul job de HR manager a fost în cadrul companiei elene Inform Lykos, unde a lucrat până în aprilie 2003, când s-a orientat spre industria asigurărilor. Printre cele mai recente realizări se numără dezvoltarea programului Metropolitan School, la care participă colegii cu scopul de dezvoltare accelerată a competenţelor profesionale.
În viitor, Muşat se vede lucrând tot în domeniul resurselor umane, folosind la maximum tot ce a învăţat până în prezent: "Îmi place foarte mult ceea ce fac, am multe bucurii şi mă simt împlinită profesional".

BusinessMagazine - 2014

 

 

Catalina Musat, director de resurse umane AIG Life: Angajatii veneau si ma intrebau ce se va intampla cu firma in viitor

Angajatii AIG Life Romania vor ptimi salarii mai mari in 2009 daca vor dovedi ca merita acest lucru, in ciuda crizei economice globale.

"Strategia noastra este sa crestem salariile in 2009, dar majorarea salariala va depinde de performantele individuale ale angajatilor si de cele ale businessului", afirma Catalina Musat, directorul de resurse al companiei de asigurari de viata AIG Life Romania si al AIG Fond de Pensii. AIG Life este actionarul najorital al AIG Fond de Pensii, ambele companii facand parte din grupul AIG, unul dintre cele mai afectate de criza financiara, care a primit un pachet de salvare de la faliment de peste 150 de miliarde de dolari de la statul american.
AIG Life si AIG Fond de Pensii au impreuna aproximativ 175 de angajati. Cei mai multi angajati full-time se regasesc pe partea de asigurari, respectiv 150 de oameni. La sfarsitul lui 2007, AIG Life avea circa 100 de angajati, in vreme ce AIG Fond de Pensii avea 21-22 de salariati. Pentru pozitii noi, de la inceputul lui 2008 si pana in luna decembrie, au fost recrutati in jur de 35 de oameni.
In ciuda problemelor cu care se confrunta grupul-mama, AIG Life - a doua companie de pe piata locala a asigurarilor de viata - a inregistrat in primele noua luni afaceri de 60,4 milioane de euro, in crestere cu 49%, si un profit brut de 11,8 milioane de euro, dublu fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Pe fondul rezultatelor foarte bune obtinute in 2008, AIG Life nu numai ca va creste salariile in acest an, dar va face si angajari. "Am stabilit deja o strategie pe urmatorii doi ani in ceea ce priveste angajatii AIG Life. Potrivit acesteia, ne propunem sa ne marim echipa cu inca 10% in fiecare an", spune Catalina Musat. Ceea ce inseamna ca cele doua companii vor avea la sfarsitul lui 2010 peste 210 angajati. Pe langa angajatii full-time, exista si 1.200 de consultanti care vand polite pentru asigurator, acestia neavand carte de munca, ci primesc un comision din vanzarile realizate. Majoritatea angajatilor AIG Life Romania sunt localizati la sediul central din Bucuresti. In agentiile AIG Life din tara sunt prezenti specialistii de agentie care intretin relatia dintre companie si consultantii de asigurari de viata.
Chiar daca grupul-mama se confrunta cu grave probleme financiare, fluctuatia de personal din AIG Life a fost redusa in 2008. "Bineinteles ca angajatii nostri au fost tensionati atunci cand au aflat ceea ce se intampla cu AIG. Oamenii veneau la mine sau la colegii mei si ne intrebau ce se intampla cu firma sau cu strategia companiei pe viitor. Am avut insa o strategie de comunicare prin care le-am prezentat angajatilor rezultatele noastre din Romania, iar acest lucru i-a facut sa se linisteasca", afirma directorul de resurse umane al companiei de asigurari.
Pe langa provocarea de a comunica eficient cu propriii angajati, compania s-a confruntat cu dificultati in atragerea de candidati pentru ocuparea anumitor pozitii.
Cel mai greu de gasit sunt specialistii IT, doarece chiar daca exista oameni disponibili pe piata, ei prefera sa se angajeze in cadrul unor companii al caror core business este tehnologia.
De asemenea, pe piata asigurarilor sunt foarte greu de gasit specialisti in "claims" (plangeri) sau in "underwriting" (subscriere). De exemplu, pe partea de claims, candidatii ideali trebuie sa aiba atat o pregatire medicala, cat si una juridica. Pentru claims incercam sa recrutam asistente, care au facut o facultate pentru ca si-au dorit sa aiba succes in cariera", spune Musat. Pentru a deveni un underwriter experimentat, un angajat trebuie sa aiba o experienta de circa doi ani. "Dupa o perioada de 7-8 luni petrecuta pe un nivel de trainee, angajatul avanseaza la un nivel de junior, iar dupa alte 7-8 luni, angajatul poate avansa pe o pozitie de underwriter", spune Musat. Salariul net al unui trainee care se angajeaza in AIG este de 250 - 260 de euro.
In procesul de recrutarea, compania se orienteaza spre aducerea de oameni din industria bancara sau direct de pe bancile scolii, anul acesta fiind adusi angajati mai bine de 10 tineri.
"Ne orientam catre aducerea studentilor din ultimii doi ani terminali. In principiu, recrutam studenti de la ASE (Academia de Studii Economice Bucuresti - n.r.), dar in functie de nevoile pe care le avem, ne uitam si catre alte facultati", afirma Musat.
Pentru recrutarea angajatilor, companiile folosesc atat metodele de recrutare clasice, cum ar fi anunturile de angajare postate pe site-uri specializate in recrutare, precum si furnizori externi, insa doar pentru anumite pozitii mai avansate, cum ar fi cele manageriale.
Bugetul de training pentru anul 2008 a avut o valoare cuprinsa intre 100.000 si 150.000 de euro.

Cariera

august 2007 - prezent: HR Manager, AIG Life Romania si AIG Fond de Pensii
septembrie 2006 - august 2007: HR Manager, AIG Life Romania
iunie 2003 - august 2006: HR Supervisor, AIG Life Romania
octombrie 2001 - aprilie 2003: HR Manager, Inform Lykos
iunie 1998 - octombrie 2001: psiholog, Tofan Group
1994 - 1998: Universitatea de Psihologie, Bucuresti

AIG Life, pe scurt
In primele noua luni ale anului, AIG Life a inregistrat o cifra de afaceri de 60,4 milioane de euro, in crestere cu 49% fata de perioada similara a anului trecut
Bugetul de training al AIG LIFE pe anul 2008 nu a depasit 150.000 de euro
Are circa 150 de angajati , in 2009 si 2010 fiind prognozata o crestere anuala de 10%

ZiarulFinanciar - 2009

 

 

HR Manager Metropolitan Life: Recomandarile functioneaza in continuare foarte bine. Cand avem o pozitie vacanta, dam anunt in companie

Recomandarile sunt o sursa buna pentru a gasi candidatii potriviti, mai ales cand vrei sa umpli in scurt timp posturile libere si sa nu mai treci prin sute sau mii de CV-uri. Acest lucru sustine si Catalina Musat, HR manager la compania de asigurari Metropolian Life, potrivit careia peste jumatate din recrutari se fac prin referinte. Totodata, specialistul afirma ca o sursa buna este reteaua profesionala LinkedIn, unde pot fi gasiti specialisti pe posturi cu cerinte foarte nisate.

"Recomandarile functioneaza in continuare foarte bine. Ca prim pas, cand avem o pozitie vacanta, dam anunt in companie. Ori e cineva din companie care vrea sa aplice, ori vreun coleg care stie un prieten care ar vrea sa aplice. Cred ca in jur de 50-60% din recrutari sunt prin referinte", a declarat, pentru wall-street.ro, directorul de resurse umane al Metropolitan Life.
Compania are in prezent 180 de angajati cu contract individual de munca, iar acesta este al treilea an in care numarul lor a ramas constant. Pe langa acestia, pentru Metropolitan Life lucreaza 600 de agenti de vanzari in regim de colaborare. Media de varsta printre cei 180 de angajati este de 32 de ani. Multi dintre ei sunt studenti sau proaspat absolventi care lucreaza in call-center, POS si customer service.
Metropolitan Life recruteaza juniori prin site-urile de recrutare si prin anunturile postate in facultati. Greutatea vine cand trebuie gasiti oameni pentru posturile cu cativa ani de experienta. De ajutor este reteaua profesionala LinkedIn, o metoda buna si rapida de gasit specialisti, potrivit Catalinei Musat.
"Daca ai o nisa, poti identifica mai usor candidati pe LinkedIn decat pe site-urile de recrutare. Anul trecut, din 10 oameni, patru au fost angajati prin LinkedIn. Functioneaza foarte bine aceasta metoda de recrutare. Recrutarea prin recomandari si prin site-urile specializate si LinkedIn se intampla in paralel pentru ca tu, ca angajator, vrei sa ai cat mai multe aplicatii, dar sunt pozitii pentru care lucram cu companii de consultanta", explica HR managerul Metropolitan Life.
Astfel, Metropitan Life gaseste mai greu candidati pentru pozitii care necesita certificari si specializari tehnice precum domeniile product management, actuariat, IT. Ei trebuie sa aiba patru-cinci ani de experienta si sa detina certificari. "Si sunt putini in piata. Gasirea unui astfel de specialist poate dura intre patru si cinci luni. In IT, pe development, sunt procese care dureaza mult. Cei din aceasta zona sunt atrasi foarte mult de companiile specializate si nu se misca asa usor catre o alta companie", subliniaza Musat.
Un junior fara niciun pic de experienta pleaca in Metropolitan Life de undeva de la 300-350 de euro.
Potrivit Catalinei Musat, Metropolitan Life plateste angajatii in media pietei. HR managerul nu vede o crestere brusca a salariilor, dar porneste de la premiza ca exista o recompensa bine calculata pentru fiecare angajat. "Ca trend de crestere in acest an, salariile vor fi mai mari cu 4%-5%. Un junior fara niciun pic de experienta pleaca in Metropolitan Life de undeva de la 300-350 de euro. In doi ani, ei fac un pas spre un alt nivel, dar cresterea de salariu se intampla an de an, cu o medie de 4%-5%", sustine reprezentantul companiei de asigurari.
Companiile, concentrate pe dezvoltarea talentelor si fidelizarea angajatilor
HR managerul Metropolitan Life spune ca imediat dupa criza a fost o stagnare a angajarilor in domeniul asigurarilor, dar acum piata a inceput sa se miste. "Sunt foarte optimista in directia asta. Companiile se concentreaza foarte mult pe zona de identificare si dezvoltare a talentelor si pe a le da angajatilor planuri clare de perspectiva. Multe companii au programe de fidelizare. La perioada de dinainte de 2008 chiar nu vom reveni, cand angajatii isi schimbau locurile de munca foarte repede. Era oarecum o instabilitate din aceasta perspectiva. Acum totul este mult mai structurat", explica Catalina Musat.
Astazi, candidatii vor sa aiba informatii clare despre companie, daca este un grup serios, daca are rezultate si daca este o companie care ofera stabilitate. Noua generatie este tehnologizata, inovativa, foarte deschisa, se adapteaza foarte repede si vrea sa creasca profesional. Asa descrie specialistul in recrutari angajatii de astazi. De asemenea, ei sunt din ce in ce mai interesati sa se inscrie la programele care apar in companie.
In urma cu aproape doi ani, Metropolitan Life a inceput programul "Organization health", care cuprinde trei arii mari: training&development, activitati de sanatate si nutritie si motivational leadership. "Anul trecut, de exemplu, am avut un buget in jur de 50.000 de euro pentru acest program inceput spre finalul anului 2012", spune Musat.
Multi dintre angajatii Metropolitan Life din Romania isi doresc sa lucreze in operatiuni deschise in alte tari
Compania are si un program de mentoring, "Management Principles", prin care angajatii sunt instruiti sa ajunga manageri. Programul dureaza 7-8 luni, timp in care angajatii participa la cursuri formale si informale. La acest program inscrierile sunt limitate. Anul trecut s-au inscris 40 de angajati pentru 16 locuri disponibile. "Nu-si doresc toti sa devina manageri, dar isi doresc roluri ca proiect manager sau sa mearga in alta companie din grupul Metropolitan Life. Sunt foarte axati pe o crestere accelerata", explica HR managerul Metropolitan Life. Astfel, multi dintre angajatii Metropolitan Life din Romania tintesc sa lucreze in sediile grupului din tari exotice, in principal in Dubai. Interesul lor pentru munca in strainatate a crescut in ultimii doi-trei ani.
Angajati entry level isi pot gasi repede un loc de munca in orice domeniu.
Catalina Musat sustine ca exista un trend pe piata in oferirea de programe de dezvoltare a angajatilor. Metropolitan Life a introdus aceste programe pentru a-si fideliza angajati. "Din customer service, cea mai mare zona din companie, se intampla ca in fiecare an dupa iarna pana in iunie sa fie plecari din companie. Anul acesta, nu a plecat nimeni din acest departament. Am vazut in piata multe joburi la nivel de junior, deci ar putea sa-si gaseasca. Angajati entry level isi pot gasi repede un loc de munca in orice domeniu, dar cei mai multi pleaca in domeniul asigurarilor", spune Musat.
In 2013, compania a avut un turnover de 8%-10%. Toamna si primavara sunt cele mai multe plecari. Anul acesta, Metropolitan Life se asteapta la un turnover de 1%-2%. Compania de asigurari urmeaza sa dezvolte zona de B2C, zona de product si zona de vanzari, pentru care va angaja in total 10 persoane. Pentru B2C si vanzari, sunt cautati oameni cu experienta, iar pentru product sunt cautati candidati care sa detina si certificari, pe langa experienta. Proaspat absolventii intra in call center sau in customer service. Cei mai multi dintre ei vin de la Academia de Studii Economice (ASE), spune directorul de recrutare.
Despre HR managerul Metropolitan Life
Catalina Musat este HR manager in cadrul Metropolitan Life Asigurari din 2007. Anterior, Musat a ocupat aceeasi functie in AIG Life Asigurari Romania (2007-2003) si la Inform Lykos (2003-2001). Pana sa fie director de recrutare, Catalina Musat a ocupat functia de psiholog la Tofan Group (2001-1998). Specialistul a absolvit Facultatea de Psihologie, un masterat in managementul resurselor umane la Universitatea din Bucuresti si mai multe programe profesionale de training, dezvoltarea talentelor si coaching.

wall-street - 2014